Tabte sig 30 kg og blev en Strong Girl!

Strong Girl: Isabel Ravn Nielsen

Alder 28 år • By Svendborg • Beskæftigelse Studerende • Højde 173 cm • Vægt 72 kg • Instagram Isabelravn

Det fik mig til at starte med at træne
Da jeg var 25 år, og på den forkerte side af de 100 kg, besluttede jeg med hjælp fra min mor, at det var på tide med et vægttab. Efter at have tabt mig ca. 15 kg udelukkende gennem kostændringer begyndte jeg at træne. Da jeg havde rygproblemer anbefalede min fysioterapeut styrketræning. Jeg begyndte at styrketræne ret seriøst og min ryg blev hurtigt bedre, mens jeg ved at kombinere styrketræning og cardio tabte mig yderligere 15 kg.

Det motiverer mig til at blive ved
Jeg er blevet fysisk stærkere og har fået mere energi. Jeg kan simpelthen flere ting fordi jeg vejer mindre, og det er ikke længere en kamp at gå op ad trapper, løbe efter bussen eller cykle. Psykisk er der også sket en masse. Jeg har fået et bedre selvværd og jeg har det generelt bedre, fordi jeg ikke går og tænker så meget over hvordan jeg ser ud. Omvendt har det dog også været en udfordring for hovedet at følge med til den store fysiske forandring. Jeg kan stadig komme til at tage en str. XL i tøjbutikken, fordi jeg åbenbart stadig tror det er min størrelse.

Til at starte med var det vægttabet som motiverede mig. Nu fokuserer jeg på at opbygge styrke. De resultater jeg kan se og mærke, og det at jeg kan sætte mig et mål og nå det motiverer mig utroligt meget. Pludselig er jeg stærkere end jeg troede var muligt.

Derudover betyder folks positive tilkendegivelser meget for min motivation, mens jeg har lært at sortere negative kommentarer fra. Jeg har oplevet mange som har svært ved at forstå at jeg skal/vil træne 5 gange om ugen. Jeg har ofte fået kommentarer som “pas nu på du ikke bliver for stor” eller “nu skal det jo ikke blive en besættelse”. Jeg tror derfor det er en god idé at finde nogle ligesindede, som kan forstå hvorfor man elsker at træne :)

Mit nuværende mål med træningen
I øjeblikket arbejder jeg på at styrke arme, skuldre og ryg så jeg kan blive bedre til pull-ups og chin-ups. Desuden arbejder jeg generelt på at blive mere markeret.

Principper og programmer som jeg træner og spiser efter
Jeg træner ca. 5 gange om ugen. Jeg følger i øjeblikket et 2-spilt program med fokus på ben den ene dag og overkrop den anden dag. Jeg træner mave hver gang jeg træner. Jeg følger ikke programmet helt slavisk, og tilføjer nogle gange andre øvelser for at variere det lidt. Jeg spiser ikke som sådan efter en kostplan, men spiser overvejende sundt og undgår alt for mange kulhydrater. Men der skal også være plads til en kage eller et glas vin engang imellem J

Min favorit øvelse og hvordan jeg træner den
Lige nu fokuserer jeg på pull-ups og chin-ups. Jeg laver en masse negative pull-ups (hvor jeg hopper op og sænker mig langsomt) for at blive stærkere, og på et tidspunkt forhåbentlig kunne løfte min egen kropsvægt op flere gange.

Min træning
Mandag: Ben, skuldre og mave
Tirsdag: Ryg, bryst og arme + mave
Onsdag: Funktionel træning eller løb
Torsdag: Ben, skuldre og mave
Fredag: Ryg, bryst og arme + mave og engang imellem fitness boksning
Lørdag: Hviledag
Søndag: Aktiv hviledag, med lidt løb eller rulleskøjter

Min kost
Morgen: Rugbrød og æg
Formiddag: Frugt og mandler, evt. knækbrød
Middag: Rugbrød med magert pålæg
Eftermiddag: Evt. frugt men ellers avocado
Aften: Kød, grønt og kulhydrater, evt. ris, kartofler eller pasta
Aften snack: Varierer meget men kan være frugt/grønt eller knækbrød med magert pålæg
Efter træning: Banan, riskiks eller frugtbar

Mit tip til dig, som gerne vil være en ”Strong Girl”
Undervurder ikke hvor meget det sociale element i træningen betyder! Find et center hvor du føler dig godt tilpas, og eventuelt en træningsmakker der kan være med til at motivere dig. Jeg træner mest alene, men det er altså fedt at have en at træne sammen med engang imellem. Find et hold du kan lide, og lær folk i fitness centeret at kende på den måde. Til dig som gerne vil tabe dig, så vil jeg råde dig til, at gøre det over lang tid i stedet for at forsøge med en lynkur. Tillad dig selv nogle ting, for det bliver en forfærdelig proces hvis det hele er forbudt. Det er svært at komme igang, men hæng i! Det bliver en vane, og når først man er igang og kan se at resultater får man blod på tanden. Det har ikke været svært for mig at holde fast i træningen, for det er blevet en vigtig og naturlig del af mit liv nu. Kosten er jeg ikke så struktureret med, men overordnet spiser jeg sundt, og holder mig for det meste fra junkfood, chips og slik. Husk desuden at tage billeder af din proces, så du kan se dine resultater. Sæt dig realistiske og opnåelige mål, og bliv ikke fanatisk!

2 replies
  1. Carina
    Carina says:

    Det er virkelig sejt gået – og alt du skriver kan jeg (som tidligere 96kg) nikke genkendende til. Det er skræmmende hvilken indflydelse man selv har på sin krop. Godt gået! Du kan evt. følge mit forløb på IG jeg følger selvfølgelig tilbage. @fit.icecone

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>