“Træning hjælper mig til at være den bedste version af mig”

Strong Girl: Pernille Thrane

Alder 22 år • By Kolding • Beskæftigelse Fitness Instruktør Elev • Højde 168 cm • Vægt 64 kg • Instagram Pernillethrane_

Pernille Thrane

Det fik mig til at starte med at træne
Jeg var i den uheldige situation, at jeg blev kørt ned i en højresvings ulykke i 2010. Efter et sygdomsforløb på lidt over 3 måneder var jeg en rigtig slapsvans og havde problemer med ryggen. Jeg kom i behandling hos en fysioterapeut, hvor jeg fik lagt et genoptræningsprogram, så jeg kunne komme tilbage til min hverdag igen. Siden da har jeg været at finde i fitness centret, og det var også på dette tidspunkt, at jeg begyndte til poledance som dengang lige var nyåbnet i Kolding.

Det motiverer mig til at blive ved
Det motiverer mig, at se hvilke fremskridt der hele tiden sker. Særligt i form af sportspoledance, hvor man, uden som sådan at have trænet på et pågældende trick, kan løfte sig op i det, hvor man tidligere måtte hoppe op. Det giver en kæmpe motivation til hele tiden at forsætte, at jeg ved, at det hele tiden bliver smukkere og lettere for mig! Det motiverer mig også at se andre dygtige sports udøvere, både indenfor sportspoledance og inden for styrketræning. I forhold til styrketræningen er jeg især motiveret for at opnå en optimal teknik. Når jeg ser folk i fitness centret træne med dårlig teknik, får det mig til at krumme tæer. Ikke mindst fordi jeg ved hvilke skader det kan føre til.

Mit nuværende mål med træningen
Lige nu er mit mål at gøre det jeg brænder allermest for. Jeg vil udvikle mig selv som fitness instruktør og personlig træner, og komme til at stå i den bedste version af mig.

Principper og programmer som jeg træner og spiser efter
Jeg går ikke som sådan efter nogen træningsprincipper, men træner nok lidt ud fra ”bodybuilder” stilen. Jeg træner ud fra mit program, men afprøver også en masse forskellige teknikker, heriblandt excentrisk træning og ”twenty one”. I forhold til kosten, sørger jeg for at få mit daglige indtag af proteiner, grønt og kulhydrater, så jeg har lidt at bygge muskler af. ;)

Min favorit øvelse og hvordan jeg træner den
Lateral pull down er klart min favorit øvelse lige pt, men også en øvelse som jeg arbejder vildt meget med teknikken i. Jeg har tendens til at ”poppe” mine ribben ud under øvelsen, hvor jeg i stedet skal have fuld fokus på, at spænde op i min core. Det er min favorit øvelse fordi den kan køres på så mange forskellige måder, som rammer musklerne forskelligt, alt efter om du anvender bredt greb, smalt greb eller v greb. Den giver mange muligheder!

Min træning
Mandag: Ryg, bagskulder, mave
Tirsdag: Ben (forside), arme
Onsdag: Aktiv hviledag, hvor jeg træner mobilitet, og måske går en ekstra lang tur
Torsdag: Bryst, skulder, mave
Fredag: Ben (bagside), baller
Lørdag: Biceps, triceps
Søndag: Hviledag

Min kost
Morgen: Omelet med grønt og kød, skyr med banan og mandler
Formiddag: Protein bolle fra kohberg med kylling pålæg
Middag: Kød og grønt, og dertil kulhydrater efter lyst (ris, pasta, rugbrød)
Eftermiddag: Protein muffins eller proteinshake
Aften: Kød og grønt, og dertil kulhydrater efter lyst (ris, pasta, rugbrød)
Aften snack: Skyr eller nogle mandler
Efter træning: Proteishake, men for det mest er det mit formiddags måltid jeg får efter træning.

Mit tip til dig, som gerne vil være en ”Strong Girl”
Hvis du slet ikke har trænet, så start ud med noget som er overskueligt. Ikke at du SKAL træne 5 gange i uge. Se hellere realistisk på det, og hvis du når 5 gange i ugen, så er det jo bare fedt! Men skulle det ske, at du kun når 3, så er det jo også super godt. Få én til at lægge et program til dig, som også kan gennemgå det med dig, så du sikrer den bedst mulige teknik fra starten. Husk al træning er bedre end ingenting, så hvis du alligevel er ude at gå en rask powerwalk eller løbe, så smut forbi en legeplads og lav eksempelvis nogle kropshævninger hvis der er mulighed for det. Finder du en bænk kan du lave dips eller måske step ups. Der er så mange muligheder i det fri til en masse sjov og effektiv træning. Find din indre ”strong girl” stil frem. Uanset om du er hold trænings typen, poledanceren, crossfitteren eller noget helt andet, så er det vigtigste at komme i gang med noget som er overskueligt, og som du ikke kører død i.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>