Planken – hit eller skidt?

Der er en del diskussion omkring planken. I kender den sikkert! Nogle mener det er verdens bedste maveøvelse mens andre mener den er skrækkelig. Begge dele er faktisk korrekt og afhænger af hvordan man bruger øvelsen.

Planken er en super effektiv øvelse til statisk mavetræning, hvor du også får skulderstabiliteten med. I modsætning til almindelige mavebøjninger er planken mere funktionel, da den i højere grad efterligner den måde du bruger dine mavemuskler til at stabilisere dig selv i hverdagen og under tunge løft og øvelser som squat og dødløft.

Det går dog galt hvis du slækker på teknikken i planken endten fordi du vælger en for udfordrende udgave til dit niveau eller fordi du tror du skal presse dig selv til døde i den. Hvis du omvendt vælger en for let udgave og tror du skal holde planken i flere minutter fungerer øvelsen heller ikke optimalt! Der er ingen ide i at lave en statisk øvelse så længe.

Find en plankeversion som du kan holde med en perfekt teknik, men som er så svær at du maks kan holde den i 30-60 sekunder. Alt andet er overkill og giver ingen mening med mindre du træner op til at konkurrere i planken ;-)

Der findes utallige variationer af planken! Du kan se nogle stykker herunder. Er de for svære, eller er de ikke udfordrende nok må du meget gerne skrive i kommentarfeltet. Så har jeg også en planke som passer til dig! ;-)

OBS: For alle plankeøvelser er det vigtigt at du holder en ret linie fra top til tå! Hold kroppen fuldstændig stabil ved at spænde i mave, ryg og balder og undgå at ”tabe”dine skuldre og nakke.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>