Kettlebell Swings: Så genial er øvelsen

Kettlebell Swings er en øvelse som virkelig arbejder med din bagkæde (haser, balder, ryg) og som modvirker alle de negative virkninger af at sidde meget i løbet af dagen. Samtidig får den hurtigt din puls op og styrker derved også hjertet og forbrændingen :-)

Kettlebell Swings styrker din lænd og mave og vil for mange med lændesmerter være mere skånsom end dødløft, goodmorning mv. da bevægelsen er meget dynamisk. Det kræver dog at øvelsen udføres korrekt! Svinget skal ske ved at skyde din kettlebell eksplosivt frem ved at presse hoften frem i én eksplosiv bevægelse – armene skal være afslappede.

Som begynder bør du kun svinge op til øjenhøjde. For rigtig mange vil et sving over hovedet føre til en hyperekstension i lænden, hvilket er uhensigtsmæssigt. Det kræver en hvis mobilitet i thorax, kropsbevidsthed og styrke omkring sin core at undgå dette.

Checkpoints til flot teknik
1. Stil dig med skulderbreddes afstand og hold en kettlebell i hænderne. Spænd i din core og træk dine skuldre på plads, men slap af i armene.

2. Få nu din kettlebell til at svinge ved at skyde bagdelen tilbage og eksplosivt frem mod kuglen ved at spænde ballerne. Den skal svinge frem som en naturlig forlængelse af armene – som et pendul.

3. Undgå at sveje i lænden – din ryg og nakke skal være snor lige under hele øvelsen! Sørg desuden for at dine skinneben står lodrette. Kører dine knæ fremad er det tegn på at du ikke får skudt bagdelen bagud som du skal.

4. Find en vægt som du kan lave minimum 15 sving med. Øvelsen anvendes normalt i kombination med andre øvelser, men kan også sagtens køres alene

 

2 replies
    • Line Andrea Hansen
      Line Andrea Hansen says:

      Den jeg bruger i videoen vejer kun 8 kg, men jeg bruger normalt en på 20 kg. Start med 8 kg og øg stille og roligt.:-)

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>