“Jeg går op i at have et liv med plads til alt det gode”

Strong Girl: Caroline Dawartz

Alder 27 år • By København, Østerbro • Beskæftigelse PBA i Ernæring og Sundhed samt personlig træner • Højde 169 cm • Vægt Ukendt, 70+ • Instagram @carolinedawartz • Facebookside Caroline Dawartz

3

De fik mig til at starte med at træne:
Det er et godt spørgsmål. Jeg har været dressurrytter på eliteniveau, og generelt været meget fysisk aktiv, hele mit liv. Da jeg så kom i gymnasiet flyttede jeg hjemmefra og stoppede med ridningen. Så blev jeg tyk. Som i 15-20 kg for tyk. Det var jeg i måske et år eller halvandet, så synes jeg det måtte stoppe igen. Og så startede jeg i Fitnessdk. I Fitnessdk har jeg så lavet alt muligt andet, før jeg startede med styrketræning og powerlifting. Jeg har gået til spinning, løbet, bokset, gået til bodypump og crossfit. Jeg har været det hele rundt.

Da jeg fik en skade i knæet opsøgte jeg en personlig træner – og han satte mig til at styrketræne. Først fullbody og derefter splitprogam. Det blev eg vildt grebet af og besluttede, at jeg ved siden af studiet lige så godt selv kunne uddanne mig inden for faget, så jeg forstod mekanismerne bag træningen bedre. Det har nok været i år 2013. Og siden da eskalerede det stille og roligt, og jeg begyndte at gå mere og mere op i det. I slutningen af 2014, starten af 2015 legede jeg med tanken om at stille op i athletic fitness. Jeg kom dog hurtigt fra det igen, da jeg indså, at jeg ikke ville kunne nyde f.eks. en pizza og god rødvin. Det gik også op for mig, hvor usundt det er både fysisk og psykisk, og så opgav jeg den tanke igen.

Da jeg mødte min kæreste, Rasmus, introducerede han mig for at squatte rigtigt. Jeg havde siden min knæskade undgået at squatte, dvs. i 3-4 år. Det var for fedt at opleve. Og så gik jeg i gang med at træne mere målrettet efter styrkeopbyggende træning og powerlifting, fremfor det klassiske bodybuilding.. Det har jeg gjort i snart 1 år nu.

2

Mit mål med træningen og det der motiverer mig:
Jeg har ikke et mål med træningen som sådan. Jeg vil egentligt bare gerne blive ved med at udvikle mig og øve mig i at mestre øvelserne og med tiden løfte nogle flere kilo.

Det er træningen i sig selv som motiverer mig. Jeg elsker at være fysisk aktiv og bruge min krop. Og jeg elsker at mærke, at den er stærk og funktionsdygtig. Jeg går ikke op i min vægt, og jeg dyrker ikke et bestemt kropsideal. Jeg går op i at have et liv jeg kan lide at leve, hvor der er plads til alt det gode, jeg synes mit liv skal rumme. Jeg er grundlæggende sund. Min krop og mit sind trives. Jeg er stærk og glad. Jeg har det godt. Det er dét der betyder noget for mig.


Principper og programmer som jeg træner og spiser efter:
Jeg følger mere eller mindre de programmer min kæreste, Rasmus, laver, blandet med min egen mening af og til.

Jeg følger ikke et kostdogme, men går efter ”sundt og varieret”. Jeg spiser sådan set alt. Jeg synes kostplaner og kure af forskellig art er noget lort (undskyld sproget). Jeg mener ikke, at man bliver et glad og sundt menneske af at følge en specifik plan for, hvad man skal spise.

1

Min favorit øvelse og hvordan jeg træner den:
Jeg er vild med squat. Jeg synes det er svært at svare på, hvordan jeg træner den. Som en squat skal være. Nogle gange tungt. Nogle gange let. Men ofte som den første øvelse hver gang jeg træner. Jeg træner mest back squat, men leger lidt med front squatten i øjeblikket.

Min træning:
Jeg kan ikke angive præcis hvad jeg træner, hvilke dage. Nogle uger styrketræner jeg 4 gange, andre uger styrketræner jeg 3 gange

Mandag: squat + en trækøvelse, dødløft + en presøvelse
Tirsdag: gåtur eller en løbetur
Onsdag: squat + en trækøvelse, dødløft + en presøvelse
Torsdag: fri
Fredag: gåtur eller en løbetur
Lørdag: squat + en trækøvelse, dødløft + en presøvelse
Søndag: fri

Min kost:
Morgen: Havregrød + æggehvider + peanutbutter eller mandler + bær + mælk. Eller boller med ost.
Formiddag: Rugbrødsmad eller grøntsager. Nogle gange en bolle med ost. Det kommer an på hvor sulten jeg er.
Middag: Næsten altid rugbrød. 2-3 skiver, med æg, pålæg, avocado, fisk alt muligt. Altid grøntsager ved siden af.
Eftermiddag: Det er meget forskelligt. Rugbrødsmad, bolle med ost, yoghurt, skyr, banan med peanutbutter,
grøntsager.. Nogle gange en masse chokolade eller kakao med flødeskum.. Det er meget varierende
Aften: Også meget varierende. Spaghetti- bolo, en hel kylling i ovnen med hjemmelavede fritter, laks med frisk pasta, gryderet med ris, pizza, hjemmelavet eller købe thai-mad.. Virkelig blandet
Aften snack: Det er lidt det samme igen. Hvis jeg er sulten, spiser jeg noget med substans. Er jeg bare snack-attacksulten, spiser jeg mest chokolade..
Efter træning: som regel bare en banan. Med min træningsstatus og alt det jeg spiser i løbet af dagen, er det ikke nødvendigt med en masse ekstra her.

Mit tip til dig, som gerne vil være en ”Strong Girl”:
Ting tager tid. Det samme gør styrkeudvikling. Og du bliver ikke stærk som en løve, hvis du spiser som en mus. Så spis masser mad og træn efter et program. Sporadiske øvelser uden progression bringer dig ikke nærmere dit mål.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>