“Først ville jeg være tynd, så ville jeg være stærk – nu vil jeg bare gerne være glad”

Strong Girl: Maya Lützhøft @mayadroem

Alder 24 år • By Århus • Beskæftigelse Sygeplejerskestuderende og ansat ved Fitnesspigen.dk • Højde 162 cm • Vægt 58 kg • Instagram Mayadroem • Blog www.Mayadroem.dk

image

Det fik mig til at starte med at træne
Jeg havde dyrket gymnastik i ca. 10 år, og da jeg stoppede havde jeg lyst til at finde en anden sportsgren. Jeg startede i fitness i 2009 og har været grebet af det siden. I starten bestod træningen primært af holdtræning og cardio, og over en kortere periode udviklede det sig til, at jeg dyrkede timevis af cardio om ugen. Mit mål var at blive så sund som muligt, hvilket dog hurtigt blev til et mål om at blive tyndere og tyndere. Det var en periode hvor jeg var ude af balance, men det er netop det som har betydet, at alt det her balance-tænkning er blevet så vigtigt for mig. Efterhånden bestod min træning i højere grad af crossfit, bodyfit og halvmarathon-træning. I dag er jeg bidt af styrketræning som jeg kombinerer med lidt løb på hygge-niveau. Jeg elsker hele miljøet i fitnesscentret, og jeg kommer der glædeligt mange gange om ugen.

Det motiverer mig til at blive ved
Jeg kan mærke at min krop trives godt med træningen. Jeg elsker følelsen i kroppen under og efter træning, og følelsen af at min fysiske styrke også giver mig en stærk psyke. Derudover er jeg snart færdiguddannet Sygeplejerske, og her er det også vigtigt for mig at min krop er fysisk stærk, så den er rustet til hverdagens udfordringer. Samtidig er jeg disponeret for at få en alvorlig gigtform, som gør det nødvendigt at jeg er i god fysisk form – ikke bare nu, men resten af livet. For mig handler sund kost og træning ikke primært om at skabe en flot krop – men om at være i balance og føle sig godt tilpas i sin krop.

Mit nuværende mål med træningen
Først ville jeg være tynd, så ville jeg være stærk – nu vil jeg bare gerne være glad. Jeg har haft et mål om at tage 5 kg på, for at øge min styrke, og været frustreret og ked af min krop da jeg ikke kunne smide fedtet igen. Jeg tror ikke jeg hverken fysisk eller psykisk har haft godt af de udsving på vægten. Nu vil jeg ramme min idealvægt og blive dér. Det skal være træningsglæden der driver mig – og ikke bare målet om flere kilo på stangen.
Jeg ønsker ikke at målene overskygger træningsglæden, og nu er det på tide at prioritere træningsglæden i sig selv. Måske kommer min træning i virkeligheden ikke til at ændre sig så meget, men jeg fornemmer at mit mindset har ændret sig enormt meget. Jeg føler mig allerede gladere, bare ved at have omdefineret mit mål. Selvfølgelig synes jeg det er sjovt at presse mig selv og nå en ny PR. Alligevel står jeg nu i den situation hvor styrke og muskelmasse ikke er det vigtigste i min træning. Formålet med min træning er nærmere at jeg gerne vil være glad, og jeg vil gerne være glad for min krop. Jeg er faktisk dér hvor jeg gerne vil være nu. Jeg kan løfte mig selv op i armene et par gange. Jeg er stærk af en pige at være. Jeg formår at variere min træning og jeg synes stadig at det er vildt sjovt.

Principper og programmer som jeg træner og spiser efter
Jeg har været hos 3 forskellige personlige trænere det sidste år, så nu nyder jeg en periode uden hverken træningsplaner eller kostplaner – og det har jeg det faktisk bedst med. Jeg lever efter sund fornuft. Alt med måde – og træning på den sunde måde – hverken for meget eller for lidt.

Min favorit øvelse og hvordan jeg træner den
Jeg elsker at træne ryg – og især øvelser, hvor jeg trækker mig selv op: chin ups og pull ups er mine favoritter. Elsker også forskellige variationer af pull down, hvor jeg får god kontakt til ”vingerne”.

Min træning
Jeg har ikke en fast træningsrytme, da det er meget vigtigt for mig at tilpasse min træning til min hverdag. På nuværende tidspunkt styrketræner jeg 4-5 x i ugen, hvor jeg skifter mellem overkrop/underkrop, 1 x cardio og 1 hviledag. Engang i mellem tager jeg et hold som Bikini Bootcamp – fordi jeg sagtens kan presse mig selv til holdtræning, og fordi jeg synes det er sjovt! Det kunne eksempelvis se således ud:

MayadroemMandag: Underkrop
Tirsdag: Overkrop
Onsdag: Hviledag
Torsdag: Underkrop
Fredag: Overkrop
Lørdag: Cardio – løbetur/spinning
Søndag: Underkrop

 

Min kost
Jeg spiser aldrig det samme hver dag. Jeg spiser ca. 5-6 x om dagen, og sørger for at få masser af grønt, frisk frugt og protein. Det er vigtigt for mig med lidt kulhydrater i kosten, fordi det giver mig mere energi og et optimalt udbytte af min træning. Jeg går meget op i at finde sunde alternativer, og deler derfor mange opskrifter på proteinkager, dadelkugler, sunde muffins – og meget mere på min blog.  Jeg forsøger altid at gøre min mad indbydende og lækker, for man spiser også med øjnene. Generelt spiser jeg efter princippet ” Spis noget der er godt for din krop!”. Jeg er på ingen måde fanatisk med min kost, så i weekenden kan jeg godt spise lidt slik eller hvad jeg har lyst til.

MayadroemEn typisk dag kunne se således ud:
Morgen: Bananpandekage – 1 banan, 2 æg, 2 spsk havregryn, 1 spsk vanille proteinpulver.
Formiddag: Gulerødder og mandler.
Middag: Kylling, ris og broccoli.
Eftermiddag: En proteinbar fx Questbars eller Lowcarb bar (Jeg går helst uden om barerne med et højt sukkerindhold) Aften: Krydret oksekød, bønnefritter evt. lidt kartofler, hvis jeg har trænet hårdt.
Aften snack: Æble med peanutbutter eller skyr
Efter træning: En proteinshake/protein vand – jeg foretrækker dog almindelig mad fx æg/nødder

 

Mit tip til dig, som gerne vil være en ”Strong Girl”
• Lyt til din krop.
• Sov minimum 8 timer i døgnet.
• Spis mere end du har brug for (kalorieoverskud), så du har noget at bygge muskler af.
• Træn hårdt når du træner – og varier din træning til uendelighed.

Derudover er det virkelig vigtigt for mig at sige: Teknik før kilo. Det nytter ikke at træne tungt og hårdt, hvis du ødelægger din krop ved det. Teknik og mobilitet er noget, som du kan blive ved med at forbedre.

Derudover vil jeg opfordre til at man træner fordi man synes det er sjovt. Træning skal ikke være en stressfaktor eller en sur pligt i hverdagen. Gør det til dit frirum, hvor du gør noget godt for dig selv og for din krop. Træning er oftest forbundet med socialt samvær for mit vedkommende – og det gør det hundrede gange sjovere.

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>