Drop ikke kartoflerne

Har du også droppet kartoflerne for at undgå for meget stivelse? Skynd dig at hente dem tilbage igen :-) Kartofler er sprængfyldt med vigtige vitaminer og mineraler heriblandt C-vitamin, B-vitamin og Kalium, og bruger du dette lille trick, vil den kalorielette lille sag blive til et mættende og utroligt fiberrigt måltid!

Når stivelsen i en tilberedt stivelsesholdig fødevare omdannes til fibre efter afkøling kaldes det for resistent stivelse. Et dejligt fænomen som du bør gøre brug af! ;-)
Måske har du hørt det før, men stivelsen i kartofler vil når den afkøles efter kogning omdannes til fibre. En kogt kartoffel indeholder normalt 1,4 g fibre – men indeholder efter afkøling hele 3,2 g fibre – altså over det dobbelte!
Og ud kan sagtens koge kartofler til 3 dage og efter de er afkølet tilberede dem præcis som du har lyst til – de ekstra fibre forsvinder nemlig ikke igen! :-) Herved bliver kartoflen på alle måder et langt mere næringsrigt valg end både pasta og ris.

kartofler612x325

Hvorfor er flere fibre godt?
Fibre er super sunde og vigtige for din fordøjelse. Derudover er de svære for kroppen at nedbryde, hvilket giver større og længere mæthedsfornemmelse. 150 gram kartofler indeholder små 100 kcal, så du får altså masser af mæthed for få kcal :-) Det er virkelig smart hvis du ønsker at tabe dig, men dog ikke så hensigtsmæssigt hvis du gerne vil tage på og derfor skal spise større mængder end du er vant til.

og vidste du, at kroppen bruger nøjagtig ligeså meget krudt på at omsætte stivelse og fibre som protein?

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>