Den misforståede sundhed

Det vrimler med supplementer og kosttilskud, som lover at gøre dig sundere, stærkere, slankere og smukkere. Desværre ser jeg også flere og flere sundhedsartikler, som omhandler netop disse supplementer eller måltidstiming, mens alt for få handler om det helt basale – nemlig kalorieindtag og fordelingen af makro og mikronæringsstoffer.

Denne tendens fører desværre mange mennesker på et vildspor, hvor de mister fokus på det der er vigtigst (den nederste del af pyramiden)

pyramide

Det er let at finde viden om, hvordan du kan øge dit proteinindtag vha. proteinpulver og produkter som proteinchips, proteinbrød og proteinpasta – men hvorfor ikke bare holde sig til de naturlige gode proteinkilder som kød, æg, fisk og mælkeprodukter?
Der findes også masser af viden om hvordan du tilfører essentielle fibre til den kost du har skåret kulhydraterne ud af – bl.a. vha. fiber HUSK.
Du kan også nemt finde piller som lover øget styrke, forbedret energi, smukkere hud, slankere krop. Piller som indeholder en bestemt blanding af vitaminer og mineraler, som er langt bedre at få gennem kosten.

Fælles for alt dette er, at det sælger! Mange supplementer består af piller eller pulver, som du skal tage 1 gang om dagen. Det er let – det er til at overskue og det lover dig det du ønsker, men det virker desværre ikke – med mindre du har styr på det helt basale i bunden af pyramiden!
Desværre er der bare ikke ligeså mange penge i, at reklamere og sælge helt basale og ganske almindelige fødevarer, med et naturligt højt indhold af netop de proteiner, vitaminer, mineraler og fibre som du har brug for.

Vær kritisk når alle de nye produkter dukker op, og husk, at det er dit kalorieindtag og sammensætningen af den mad du spiser til dagligt som giver dig den helt store gevinst på sundhed, velvære og træningsresultater. Når du har styr på alt det, kan du begynde at nørde med timing og supplementer – hvis du har lyst ;-)

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>