Den bedste kombination af styrke og cardio

Det er altid til diskussion hvordan styrketræning og konditionstræning kombineres bedst muligt. Det vil i sidste ende altid være et spørgsmål om hvad DIT mål med træningen er, og hvordan DIN hverdag ser ud.

Selvom de to træningsformer på nogle punkter modarbejder hinanden, er der dog ingen tvivl om, at du opnår den bedste træning ved, at kombinere de to på én eller anden måde.

Hvis dit hovedmål er, at blive en bedre/hurtigere løber, svømmer eller cykelrytter, vil styrketræning, som er rigtigt skruet sammen, forbedre din præstationsevne og mindske din skadesrisiko.

Er dit hovedmål at bygge større muskler, skal du ganske rigtigt begrænse mængden af konditionstræning, men et totalt fravalg er ikke sundt for dit helbred. Konditionstræningen er væsentlig for at få presset dit kredsløb.

FullSizeRender (2)

Jeg styrketræner for at forbedre min tid i løb, svømning eller cykling
I dette tilfælde bør du altid vælge konditionstræningen før styrketræningen. Herved har du et maksimalt energiniveau til det der er vigtigst for dig, mens styrketræningen fungerer som et supplement. Du vil højst sandsynligt blive nødt til at gå på kompromis med vægten i din styrketræning, da du har brugt en stor mængde energi lige inden. Omvendt kan man sagtens argumentere for gevinsten i, at netop du lærer at stabilisere og aktivere dine muskler optimalt, selv når du er træt.

Jeg styrketræner for at tabe fedt, øge min styrke eller for at øge muskelmassen
I dette tilfælde bør du altid vælge styrketræningen før konditionstræningen. Det viser sig nemlig at have en gavnlig effekt på fedtforbrændingen, mens du sikrer maksimal energi til at presse dig selv i styrketræningen, og derved øge din muskelmasse og styrke.

Kan du træne 2 gange om dagen?
Hvis du har mulighed for at træne både morgen og aften vil det dog være det optimale – hvis du ønsker fuld power og udbytte af både din styrketræning og konditionstræning. Kan du lægge en pause mellem de to træningsformer på 4-8 timer, sikrer du nemlig at musklerne er klar til at arbejde maksimalt, og du får en bedre træningseffekt. Her skal du dog være meget opmærksom på at undgå overtræning.