Spar mange kalorier let og simpelt

Det behøver ikke være en videnskab at skære ned på sit daglige kalorie indtag. Med nogle få justeringer i en opskrift vil du nogle gange kunne halvere kalorieindholdet! Til gengæld skal du være opmærksom når du f.eks. erstatter sukker med sødemiddel i en kage. Sukker udgør ofte en stor del af volumenet i kagen, og ved at erstatte det med sødemiddel, som ikke har samme fylde, kan et stykke kage ende med at indeholde en langt større andel fedt og dermed flere kalorier.

skinny

Overvej disse 5 punkter når du læser en opskrift
1. Kan fedtindholdet i ost, kød og mælk sænkes?
2. Kan mængden af pasta, ris, brød og kartofler sænkes?
3. Kan mængden af olie i opskriften sænkes?
4. Kan mængden af kerner, frø og nødder sænkes?
5. Kan nogle af ingredienserne skiftes ud med bedre alternativer? Eks. grøntsager Læs mere

“Du har en dårlig holdning!!”

De fleste af os har sikkert på et tidspunkt fået at vide at vi har en dårlig holdning, og har ønsket og måske forsøgt at forbedre vores kropsholdning. Men hvad er en god holdning og hvorfor skal du ikke altid gå efter det lige og symmetriske?

correct-posture2

1. Er god kropsholdning symmetrisk og ens for alle?
En god kropsholdning er ikke nødvendigvis “mere lige” eller mere symmetrisk. Du bør i højere grad fokusere på hvordan din kropsholdning føles og fungerer i forhold til at udføre dine opgaver end på hvordan den ser ud. Læs mere

Opskrift: Genial grøn morgenmad

Derfor er denne friske, kolde og farverige morgenmad intet mindre end genial:

greenie

1. I mange tilfælde hentes der ikke ret mange gram grønt i morgenmaden. Med denne opskrift får du 235 g grønt og 60 g frugt til morgen, og er allerede kommet langt mod de 600 gram :-)

2. Morgenmaden er perfekt i sin sammensætning af både simple og komplekse kulhydrater, kostfibre, proteiner, sunde fedtstoffer og ikke mindst rig på vitaminer og mineraler, heriblandt calcium og jern. Læs mere

Den misforståede sundhed

Det vrimler med supplementer og kosttilskud, som lover at gøre dig sundere, stærkere, slankere og smukkere. Desværre ser jeg også flere og flere sundhedsartikler, som omhandler netop disse supplementer eller måltidstiming, mens alt for få handler om det helt basale – nemlig kalorieindtag og fordelingen af makro og mikronæringsstoffer.

Denne tendens fører desværre mange mennesker på et vildspor, hvor de mister fokus på det der er vigtigst (den nederste del af pyramiden)

pyramide
Læs mere