Sandheden om fedt

Flere kurer går efterhånden på at vi ikke skal være fedtforskrækkede. Faktisk skal vi spise en masse fedt, og typen af fedt virker næsten til at være blevet ligegyldig. Bare det er økologisk! Nogle vil gå så vidt som til at sige, at kokosfedt slet ikke optages af kroppen – at det nærmest er minuskalorier! Det er dog langt fra sandheden.

En del hormoner og vitaminer er fedtafhængige, og fedt er derfor essentielt at få gennem kosten for at vores krop fungerer. Men hvor meget og hvilken type?
I dette indlæg vil jeg forsøge kort og præcist at give dig en helt basalt viden om fedt. Den viden der skal til for at DU selv kan være kritisk overfor det du læser og ved præcist hvad og hvor meget din krop har brug for.

kokos Læs mere

Kettlebell Swings: Så genial er øvelsen

Kettlebell Swings er en øvelse som virkelig arbejder med din bagkæde (haser, balder, ryg) og som modvirker alle de negative virkninger af at sidde meget i løbet af dagen. Samtidig får den hurtigt din puls op og styrker derved også hjertet og forbrændingen :-)

Kettlebell Swings styrker din lænd og mave og vil for mange med lændesmerter være mere skånsom end dødløft, goodmorning mv. da bevægelsen er meget dynamisk. Det kræver dog at øvelsen udføres korrekt! Svinget skal ske ved at skyde din kettlebell eksplosivt frem ved at presse hoften frem i én eksplosiv bevægelse – armene skal være afslappede. Læs mere

Inspiration til din coretræning

Jeg synes altid det er fedt at udfordre mig selv med alverdens core- og maveøvelser . Det er dog vigtigt at have din basale corestabilitet og styrke på plads før du kaster dig ud i de sværere øvelser. Keep it simple :-) – Med disse 3 basisøvelser til din mave og ryg vil du komme rigtig langt – især for dig som er begynder/let øvet. Lav 3xmaks reps med god teknik og kontrol af de 3 øvelser – gerne som cirkeltræning.

Jeg vil senere poste et indlæg med inspiration til coretræning for dig som er øvet og mangler udfordring ;-)

Læs mere

5 typiske fejl som koster dig resultater

Det er utroligt demotiverende at klø på i træningscentret dag ud og dag ind uden de ønskede resultater viser sig. Det gælder uanset om målet er sixpack, øget styrke, vægttab eller at mindske ledsmerter.

Først og fremmest er det vigtigt at dine forventninger er realistiske! Styrketræning kræver tid og tålmodighed, og alene din genetik har noget at sige ift. hvor hurtigt du vil kunne udvikle din styrke og muskelmasse. Alle vil opleve en hurtig styrkefremgang i starten, da du her bliver bedre til at aktivere dit nervesystem og dine muskler.

image
Det er samtidig vigtigt at anvende forskellige mål for din fremgang så du ikke alene hænger dig i tallet på vægten! Ønsker du en smallere talje, en større røv, færre skuldersmerter eller at kunne løfte flere kg i en specifik øvelse? Mål og test dig selv – skriv tallene ned, og se hvordan du rykker dig! :-)

Vær dog opmærksom på disse 5 typiske fejl, som vil minimere de resultater du får ud af dit ellers hårde arbejde! Læs mere

Kinesiotape kan lindre dine skuldersmerter

Skulderen er et led med store bevægemuligheder. Det betyder også at dets stabilitet afhænger af at alle musklerne omkring leddet arbejder optimalt sammen (se illustration), og skuldersmerter er derfor et hyppigt fænomen også i forbindelse med træning! Læs mere om dette og hvordan du forebygger skuldersmerter her.

Skulderen

Læs mere

Planken – hit eller skidt?

Der er en del diskussion omkring planken. I kender den sikkert! Nogle mener det er verdens bedste maveøvelse mens andre mener den er skrækkelig. Begge dele er faktisk korrekt og afhænger af hvordan man bruger øvelsen.

Planken er en super effektiv øvelse til statisk mavetræning, hvor du også får skulderstabiliteten med. I modsætning til almindelige mavebøjninger er planken mere funktionel, da den i højere grad efterligner den måde du bruger dine mavemuskler til at stabilisere dig selv i hverdagen og under tunge løft og øvelser som squat og dødløft.

Det går dog galt hvis du slækker på teknikken i planken endten fordi du vælger en for udfordrende udgave til dit niveau eller fordi du tror du skal presse dig selv til døde i den. Hvis du omvendt vælger en for let udgave og tror du skal holde planken i flere minutter fungerer øvelsen heller ikke optimalt! Der er ingen ide i at lave en statisk øvelse så længe. Læs mere

Opskrift: “Dips” til din mad

Mangler du noget lækkert tilbehør til din aftensmad eller grøntsagsstave? Her får du 4 sunde og simple opskrifter på Guacamole, ærtepuré, hummus og tzatziki. Jeg bruger dem ofte selv og de er super lækre :-) De kan også bruges i burger, sandwich eller smurt på rugbrød evt. under pålæg.

image Læs mere

Mand dig op og lav dine push ups!

Push ups eller armstrækninger er en fantastisk øvelse OGSÅ for kvinder! :-) De fleste kender øvelsen, som rammer triceps, skuldre og bryst, men mange udfører den desværre forkert. Jeg ser mange “tabe” ryggen og skulderbladene, så de begynder at vinge. Er man ikke i stand til at stabillisere sine skulderblade under en push up må man hellere udføre den på knæene indtil man er stærk nok!

Læs mere