Træn og tape dig fra skinnebensbetændelse

Skinnebensbetændelse er en overbelastningsskade – ofte forårsaget af en for stor træningsmængde eller for hurtig progression. Din fods anatomi, muskelstyrke og bevægelighed spiller dog også en stor rolle.

Det er tibialis posterior på indersiden af skinnebenet (bageste skinnebensbetændelse) som oftest bliver betændt, og derfor den som refereres til i indlægget. Behandling af skaden er vigtigt, da yderligere overbelastning i værste fald kan føre til et træthedsbrud, men med kinesiotape og struktureret styrketræning kan du selv nå langt!

skinnebensbetændelse

Læs mere

Én kalorie er ikke bare én kalorie

Det at tabe sig eller tage på i vægt kan forsimples til forholdet mellem det antal kalorier du indtager og det antal kalorier du forbrænder. Denne strategi vil i mange tilfælde også fungere efter hensigten, men andre gange reagerer kroppen ikke helt som vi regner med.

image

Forskning viser efterhånden at 1 kalorie ikke bare er 1 kalorie! Alt efter om kalorierne kommer fra kulhydrat, fedt eller protein vil kroppen reagere forskelligt – både med hensyn til blodsukkerstigning, hormonregulering og forbrænding, hvilket har stor indflydelse på hvorvidt din krop har lyst til at holde på fedtet eller bygge muskler.

Alt dette kan gøres utroligt forvirrende og kompliceret, men det er der bestemt ingen grund til! Jeg vil bare frem til, at man i sit store fokus på kalorietælling i højere grad overvejer hvor disse kalorier kommer fra. Det har stor betydning for din sundhed, dit velvære og balance i kroppen.

I disse 5 punkter beskriver jeg hvordan 1 kalorie kan have vidt forskellig indflydelse på din krop: Læs mere

“Jeg kan ikke leve uden det overskud som træning giver mig”

Strong Girl: Sisse Spangsberg

Alder 25 år • By Esbjerg • Beskæftigelse Fysioterapeut • Højde 173 cm • Vægt 63 kg • Instagram sissespangsberg

image

Det fik mig til at starte med at træne
Jeg har altid gået til sport, så derfor har det også altid været helt normalt for mig at gå op i en eller anden form for sport. Som 9 årig begyndte jeg til Rope Skipping på konkurrenceplan og det har holdt ved siden. Under uddannelse i Aarhus startede jeg på CrossTraining i Fitness World som supplement til min Rope Skipping. Da jeg flyttede tilbage til Esbjerg sidste sommer blev CrossFit prioriteret højest og Rope Skipping på konkurrence plan blev lagt på hylden og dyrkes nu kun som supplement til CrossFit. Det var meget nærliggende at det netop blev CrossFit, da min kæreste står som ejer af CrossFit Onshore i Esbjerg, og samtidig var jeg også mere eller mindre blevet bidt af CrossTraining i Aarhus. Læs mere

Opskrift: Nemme og sunde proteinkager

Denne proteinkage kan let kan varieres alt efter hvad man synes smager godt :-) Jeg fryser selv kagen ned i portioner, så jeg altid har et sundt og proteinrigt måltid jeg kan tage med mig. Kagen kan også bruges som et sundt alternativ til proteinbarer, som ofte er fyldt med sukker og tilsætningsstoffer. Hvis man ikke er til kage, kan opskriften også bruges til at lave pandekager ;-)

Læs mere

Bliv stærkere med øget mobilitet

4 tegn på manglende mobilitet omkring ankel, knæ og hofte
1. Du får smerter i lænden ved squat og dødløft
2. Du løfter hælene og kommer for langt frem med overkroppen under squat
3. Bagdelen vipper tidligt ind under dig i din squat
4. Du oplever ikke styrkefremgang i dine ben og balder

Hvorfor bruge tid på mobilitetstræning?
Jeg har selv været en klovn til at tage mig af min mobilitet og smidighed, selvom jeg har været uhyggeligt stiv i mine ben. Det har resulteret i timevis af hård bentræning, som ikke gav de forventede resultater. Jeg bruger nu 20 min på opvarmning og mobilitetstræning før hver bentræning, og det har virkelig sat skub i mine resultater og styrkeudvikling. Det har samtidig givet mig en langt flottere teknik, så jeg nu undgår en overbelastet lænd efter bentræning. Du vil opleve det samme! :-) Du vil bevæge dig langt mere effektivt, opnå bedre muskelaktivering og sænke din risko for skader.

Læs mere

Opskrift: Pizzaburger nr. 1

Har du lyst til pizza og burger, hvorfor så ikke slå to fluer med et smæk?? ;-)
Jeg kan ligeså godt være ærlig – denne opskrift (til ca. 4 personer!!) er ikke direkte sund sund, men den er virkelig lækker, og sådan nogle ting skal der også være plads til i en sund livsstil engang i mellem. Den er tilgengæld hjemmelavet og langt(!!!) sundere end take away eller frysepizzaer med alverdens tilsætningsstoffer, salt og sukker i. Og så lover jeg dig at den for alvor sparker gang i dit energiniveau til næste træning :-)

Læs mere

Tabte sig 30 kg og blev en Strong Girl!

Strong Girl: Isabel Ravn Nielsen

Alder 28 år • By Svendborg • Beskæftigelse Studerende • Højde 173 cm • Vægt 72 kg • Instagram Isabelravn

Det fik mig til at starte med at træne
Da jeg var 25 år, og på den forkerte side af de 100 kg, besluttede jeg med hjælp fra min mor, at det var på tide med et vægttab. Efter at have tabt mig ca. 15 kg udelukkende gennem kostændringer begyndte jeg at træne. Da jeg havde rygproblemer anbefalede min fysioterapeut styrketræning. Jeg begyndte at styrketræne ret seriøst og min ryg blev hurtigt bedre, mens jeg ved at kombinere styrketræning og cardio tabte mig yderligere 15 kg. Læs mere

Squat rigtigt og bliv brøl stærk

Næsten alle kender squat som benøvelse nr 1, og det er ikke uden grund. Squats er utroligt effektive hvis de udføres rigtigt! Er du en af dem, som får knæ- eller rygsmerter af at squatte, og derfor undlader øvelsen? I langt de fleste tilfælde har knæ og ryg kun godt af at squatte, og smerterne kan i mange tilfælde forklares ved manglende mobilitet, styrke, balance eller stabilitet som går ud over teknikken. Alt sammen noget som der kan og bør arbejdes med :-)

Læs mere