Træn hele kroppen med dødløft

Dødløft er en basisøvelse som alle bør lave, da den er super funktionel, og rammer en stor del af kroppens muskler, dog specielt ryg-, balde-, og hasemuskler. Jo større muskelmasse du fyrer op for under din træning, jo større effekt opnår du, på både fedtforbrænding og styrkeudvikling (i hele kroppen!). Det hænger sammen med, at kroppen herved udskiller en langt større mængde væksthormon, mens pulsen kommer højere op.

På videoen ses konventionel dødløft, men der findes flere varianter, heriblandt sumo dødløft og stivbenet dødløft

Læs mere

Opskrift: Varier dine proteinpandekager

Proteinpandekager er geniale, både som mættende morgenmad eller som dit måltid efter træning. De kan bruges som tilbehør til brunch, bruges som madpandekager eller serveres med skyr, nødder og frugt (som på billedet). De kan også fryses, så du altid har et let måltid i nærheden. Her får i min favorit basisopskrift, og 6 variationsforslag. Har i andre lækre forslag, så skriv dem endelig i kommentarfeltet :-)

image

Læs mere

“Træning hjælper mig til at være den bedste version af mig”

Strong Girl: Pernille Thrane

Alder 22 år • By Kolding • Beskæftigelse Fitness Instruktør Elev • Højde 168 cm • Vægt 64 kg • Instagram Pernillethrane_

Pernille Thrane

Det fik mig til at starte med at træne
Jeg var i den uheldige situation, at jeg blev kørt ned i en højresvings ulykke i 2010. Efter et sygdomsforløb på lidt over 3 måneder var jeg en rigtig slapsvans og havde problemer med ryggen. Læs mere

Bliv stærk og lækker med dette styrketræningsprogram!

Styrketræningsprogrammet består af basisøvelser, hvor hele kroppen aktiveres og trænes effektivt – med særligt fokus på ben og balder. ;-) Øvelserne vil løbende blive beskrevet og vist her på bloggen.

Fullbody styrketræningsprogram 3 x ugentligt Begynder (sætxreps) Øvet (sætxreps)
Squat 3 x 10-12 4 x 6-8
Dødløft 3 x 10-12 4 x 6-8
Superset*: Glutebridge/step ups 2 x 10-12 3 x 8-10
Pull ups (eller pull down) 3 x 10-12 4 x 8-10
Bend over row 3 x 10-12 4 x 8-10
Bænkpres 3 x 10-12 4 x 6-8
Stående skulderpres 3 x 10-12 4 x 8-10
Superset*: Russian twist/side bend 2 x 12-15 3 x 10-12

*Et superset består af 2 øvelser, som du kører lige efter hinanden, hvorefter du holder pause Læs mere

“Træning og sund kost hjalp mig af med min angst”

Strong Girl: Line Andrea Hansen

Alder 25 år • By Esbjerg • Beskæftigelse Fysioterapeut og ambassadør for Strong Girls Project • Højde 170 cm • Vægt 58 kg • Instagram line_andrea89

Line

Det fik mig til at starte med at træne
Jeg begyndte for alvor at styrketræne som 19 årig, hvor jeg i flere år havde kæmpet med socialangst, og derfor var blevet utroligt tynd (41 kg!!). Læs mere

Få en go’ røv med step ups!

Step ups rammer hele benet, men sætter særligt krav til Quadriceps (lårmusklen) og Gluteus Maximus og Medius (balden). I øvelsen trænes benene unilateralt (dvs. med ét ben af gangen), hvilket er vigtigt at have med i dit træningsprogram, da det sætter store krav til koordination og stabilitet over ankel, knæ og hofteled. Øvelsen er derfor super effektiv til, at øge din stabiliItet over disse led, så du undgår skader. Hvis du udfører øvelsen med minimalt afsæt, som på videoen, vil den desuden styrke dig i den dybe del af squat.

Læs mere

Kvinde, træn tungt og få en flot krop!

Flere kvinder træner efterhånden rigtig styrketræning, men jeg møder stadig mange, som frygter at blive store og maskuline. Sandheden er, at der absolut ingen fare er for, at du pludseligt vågner op med en krop som Arnold Schwarzenegger. Skulle uheldet alligevel være ude, er det heldigvis nemt og hurtigt, at tabe muskelmassen igen ;-)
Førefter

Hvordan skal du gøre?
Læs mere

Opskrift: Lækker kylling til fryseren

Travlhed kan få selv de bedste intentioner om, at spise sundt, til at gå i vasken. Derfor har jeg altid frosne grøntsager og tilberedt kylling liggende i fryseren. Her får I 2 opskrifter på lækre marinader til ca. 2,5 kg kylling:

Tomat/chili marinadeMarinade
3 store dåser tomatpuré
1 pakke chili (ca. 50 gram)
Spidskommen, salt og peber

Ingefær/lime marinade
1 pakke ingefær (ca. 200 gram)
Saften fra 6 lime
1 pakke chili (ca. 50 gram)
Koriander, spidskommen, salt og peber Læs mere